29 August 2010

DISIPLIN: Modal Kejayaan (2)

Kita perlu menunjukkan potensi yang baik dalam hidup ini. Dengan potensi yang ada, seseorang mampu menjadikan dirinya berprestasi. Dengan keinginan yang kuat seseorang dapat mencapai kebahagiaan, bukan sahaja di dunia tetapi juga di akhirat. Caranya adalah dengan mendisiplinkan diri, kerana disiplin adalah kunci kejayaan. Disiplin dapat membentuk imej positif kita sehingga orang lain dapat mempercayai kita dan dengan itu, mudah bagi kita bekerjasama dengan semua orang. Justeru, ilmu dapat berkembang dan kita dapat pula membantu orang lain mengembangkan potensinya.
Oleh sebab itu, kita perlu mengoptimumkan potensi diri dan meningkatkan disiplin. Kita mesti mempunyai niat yang kuat supaya terus belajar dan mengembangkan diri, membiasakan diri tidak bergantung pada orang lain dan selalu berusaha memperbaiki kesalahan-kesalahan kita. percayalah, kejayaan tidak dapat diraih tanpa disiplin. Jangan berlengah lagi. mulakan daripada bawah. Orang yang malas bekerja adalah orang yang rugi. Mereka ini bukan sahaja gagal tetapi juga menghancurkan kredibiliti mereka di mata masyarakat. Mereka ini tidak mungkin berjaya dalam hidup, sama ada di dunia mahupun di akhirat. Masih lagi contoh kemalasan lain yang menyusahkan kehidupan orang yang mengalaminya.


1 comment:

  1. מֹשֶׁה לֵּאמ Hashim..
    ב דַּבֵּר אֶל-כָּל-עֲדַת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, וְאָמַרְתָּ
    MYJ ֶם--קְדֹשִׁים תִּהְיוּ: כִּי קָדוֹשׁ, אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם
    ג אִישׁ אִמּוֹ וְאָבִיו תִּירָאוּ, וְאֶת-שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ: אֲנִי, יְהוָה אֱלֹהֵיכִֶּפְנוּ, אֶל-הָאֱלִילִם, וֵאלֹהֵי מַסֵּכָה
    , לֹא תַעֲשׂוּ לָכֶם: אֲנִי, יְהוָה אֱלֹהֵיכ
    . תִזְבְּחוּ זֶבַח שְׁלָ MYJ לַיהוָה--לִרְצֹנְכֶם, תִּזְבָּחֻ
    . ו בְּיוֹם זִבְחֲכֶם יֵאָכֵל, וּמִמָּחֳרָת; וְהַנּוֹתָר עַד-יוֹם הַשְּׁלִישִׁי,

    ReplyDelete