07 August 2010

POKOK GERGASI DAN KUMBANG KAYU

Beberapa tahun yang lalu, para pengkaji tumbuhan menemui bangkai sebatang pohon besar di lereng Long's Peak, Colorado. selepas kajian di buat, fakta menunjukkan perkara-perkara berikut:

1. Pokok itu berusia lebih 400 tahun
2. Ia bermula tumbuh ketika Christopher Columbus mendarat di San Salvador
3. Ia sudah pun setengah umur ketika kaum Pilgrims atau penjajah British menduduki
Playmouth pada 1620
4. Sepanjang hayatnya, ia pernah disambar petir sebanyak 14 kali
5. Ia juga pernah diserang ribut beribu-ribu kali.

Namun, pokok gergasi itu tetap utuh dan kukuh. Bencana-bencana hebat itu tidak dapat mengalahkannya. Tahukah anda, apakah yang menyebabkan pokok itu tumbang?

Jawapannya, kerana ia diserang oleh sekumpulan kumbang kayu. Kumbang itu terlalu kecil apabila dibandingkan dengan pohon gergasi itu, tetapi disebabkan kumbang kayu, kekuatan yang hebat pun boleh jatuh tersungkur.
JADILAH SEPERTI PENDULANG EMAS



Dalam urusan harian, kita perlu bertindak seperti pendulang emas. ada perkara remeh yang kita tidak perlu layan iaitu pasir-pasir lumpur yang kita mesti singkirkan daripada dulang. ada juga perkara-perkara kecil yang kita ambil berat iaitu ketul-ketul kecil emas yang tenggelam di dasar. Dalam kerja seharian pun begitu juga. Ada perkara remeh yang kita TIDAK PERLU ambil tahu, tetapi dalam masa yang sama ada juga perkara remeh yang mesti dikendalikan, jika tidak ia merosakkan keseluruhan hasil usaha kita selama ini.

Secara ringkasnya, jangan terlalu leka dan sambil lewa dengan beberapa perkara kecil yang boleh memusnahkan kita. Tetapi dalam masa yang sama, kita juga tidak perlu membazirkan masa kita mengendalikan perkara-perkara yang tidak penting.Bahkan ada perkara yang kita TIDAK PERLU AMBIL TAHU. Tumpukan kepada emas, dan abaikan lumpur-lumpur yang mengotorkan.

No comments:

Post a Comment