05 August 2010

AMALKAN 7 PETUA

1. Jika anda melihat rakan anda melakukan sesuatu yang betul, segera berikan pujian kepada mereka.
2. Oleh sebab mereka sentiasa memandang dan memerhati anda, maka anda perlu menjadi contoh teladan, dan andalah yang menentukan standard dalam kumpulan anda.
3. Keyakinan wujud apabila rakan-rakan anda berasa selesa dan bangga berada dalam 'pasukan' anda. Pastikan setiap orang yang 'menyertai' anda bebas daripada masalah remeh di sekeliling mereka atau apa-apa yang boleh merosakkan.

4. Mulakan setiap pagi dengan latihan fisiologi agar kita boleh berjuang dalam keadaan jantung yang sihat. Ini dapat meningkatkan rasa keyakinan diri.
5. Kawal perbincangan anda. Bercakap perkara positif sangat penting. Tetapi apabila anda sedang berbincang perkara negatif, pastikan anda membawa perbincangan kepada - 'apa tindakan yang boleh dilakukan.' Lihat daripada sudut yang positif. Ingat, tidak semua rakan saudara berasa yakin berkenaan masa depan mereka. Tidak semuanya seyakin kita.
6. Pecahkan tugasan kepada langkah-langkah yang mudah, jadi rakan-rakan anda dapat merasai ratusan kejayaan-kejayaan kecil. Kejayaan-kejayaan kecil ini kemudiannya membina kejayaan yang agung!
7. Tentukan standard sikap ketika bekerja, dan pastikan ia tidak membenarkan perasaan mengalah muncul dalam hati mereka.

AMALKAN JIKA INGINKAN KEJAYAAN...

No comments:

Post a Comment